Waarom een blog over mijn ziekte verloop?

Welkom op mijn blog.
In augustus 2011 kreeg ik te horen dat ik Lymfklierkanker had. Ik had toen besloten om een blog bij te gaan houden, zodat ik niet iedere keer aan iedereen het zelfde verhaal hoefde te vertellen. Gelukkig ben ik alweer vanaf februari 2012 helemaal schoon. Omdat er steeds meer mensen met kanker geconfronteerd worden, heb ik besloten om mijn blog te laten staan. Op deze manier kan mijn verhaal en ervaringen delen in de hoop dat mensen hier wat aan hebben.

Heeft persoonlijke vragen aan mij, dan ben u vrij om mij te benaderen via davisajw@gmail.com.

woensdag 15 januari 2014

Label!

Het word me steeds duidelijker dat wanneer je eenmaal kanker hebt gehad, je het label ex-kankerpatiƫnt ten alle tijden zult blijven behouden. Of misschien gewoon kankerpatiƫnt. Nog niet zo heel lang geleden was er op Hart van Nederland een jonge student die net als ik non-hodgkin heeft gehad. Hij wilde van zorgverzekeraar overstappen, maar kwam alleen maar in aanmerking voor het basispakket. Voor de aanvullende pakketten werd hij ten alle tijden afgewezen. Dit is geen geval op zich zelf, want je komt het vaker tegen dan dat je het zou beseffen.
Ook andere verzekeringsmaatschappijen weigeren je soms een verzekering te verstrekken omdat je dus kanker hebt gehad. Hun onderbouwing is dat je een groot risicogeval bent, terwijl dat helemaal niet zo is of hoeft te zijn. Wanneer je echt genezen bent verklaard, dan ben je gewoon weer gezond.

Wanneer je nou een huis zou willen kopen dan heb je grote kans dat je dus niet meer in aanmerking komt om een huis te kopen, want ook dan zeggen ze dat je een groot risico geval bent. Ze mogen je in principe niet weigeren wanneer je een huis wilt kopen, maar het wordt massaal gedaan en ben je ineens ten alle tijden gedoemd om in een huurhuis te blijven wonen.

Een hele tijd geleden leek het me wel een mooi idee om bloed te geven zodat ik andere mensen kon helpen. Helaas is dit voor mij al niet meer mogelijk, omdat ik dus lymfklierkanker heb gehad. Schijnbaar is er iets waardoor het niet meer geaccepteerd wordt, maar in dit geval heb ik er dan nog net iets meer begrip voor. In dit geval heb je dan wel te maken met de gezondheid van andere mensen, hoewel ik me niet echt kan bedenken wat een ander er aan over zou kunnen houden als ik bloed zou geven. Zouden de mensen die bloed van mij krijgen een grotere kans krijgen om ook lymfklierkanker te krijgen? Nou ja hoe dan ook kan ik hier dan toch niet iets meer begrip voor op brengen.

Wat betreft andere zaken waarvoor je geweigerd wordt, daar heb ik dus geen begrip voor. Het is dus gewoon pure discriminatie wat men doet. Ik maak me er verder gelukkig niet druk om, maar het is en het blijft toch wel raar dat het gebeurd. Ik zou eigenlijk zeggen dat de overheid hier wat aan zou moeten doen, maar ik vermoed haast dat dit niet echt zal gaan gebeuren. Buiten dit alles heeft het leven nog genoeg andere dingen waarvan je kan genieten en dat is dus waarvan ik zeg dat je dat dus gewoon moet doen. Lang leve de lol en houd de mensen die je dierbaar zijn lekker in de buurt en houd ze lekker vast.

Tenslotte zijn er wel andere dingen waar je je eigen druk om kunt maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten