Waarom een blog over mijn ziekte verloop?

Welkom op mijn blog.
In augustus 2011 kreeg ik te horen dat ik Lymfklierkanker had. Ik had toen besloten om een blog bij te gaan houden, zodat ik niet iedere keer aan iedereen het zelfde verhaal hoefde te vertellen. Gelukkig ben ik alweer vanaf februari 2012 helemaal schoon. Omdat er steeds meer mensen met kanker geconfronteerd worden, heb ik besloten om mijn blog te laten staan. Op deze manier kan mijn verhaal en ervaringen delen in de hoop dat mensen hier wat aan hebben.

Heeft persoonlijke vragen aan mij, dan ben u vrij om mij te benaderen via davisajw@gmail.com.

maandag 2 januari 2012

Wat voel je van bestraling?

Ik ben nu anderhalve week met bestralen bezig en ik zit nu al weer op de helft van wat ik aan bestralingen moet hebben. In het begin is het maar een beetje koffiedik kijken en maar afwachten wat het allemaal met me gaat doen. Nu anderhalve week verder kan ik wel een beetje zeggen wat het bestralen met me doet en hoe ik me daaronder voel.

Ten eerste van de bestraling zelf op zich voel ik er helemaal niks van. Wanneer ik een bestraling achter de rug heb, dan voel ik het eerste half uur wel een beetje prikkelend gevoel in m'n keel. Nu naarmate de tijd verstrekt, merk ik wel dat de huid en ander weefsel gevoeliger en strakker wordt. Ik merk heel goed aan de linker kant in m'n mond dat het aan die kant strakker aan voelt en dat is wel een beetje gek gevoel. Verder krijg ik nu iets vaker last van een droge mond en waarom dat dan weer is weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat een speeksel klier dan toch nog een beetje in het bestralingsgebied ligt. Verder kan ik zeggen dat het tegen mijn verwachting in behoorlijk wat energie weg slurpt. Men had me wel verteld dat je er goed moe van zou kunnen worden, maar daarbij dacht ik eigenlijk dat het best wel mee zou gaan vallen. Het is niet te vergelijken met de vermoeidheid van de chemokuren, maar toch is dit toch ook weer heel vermoeiend en dus ook vermoeiender als dat ik had kunnen denken. In de avond ben ik dan ook al vrij vroeg weer uitgeteld en lig ik dus ook vroeg op bed en als het even kan slaap ik zeker minimaal tien uur.

Tot nu toe zit de vermoeidheid me het meeste dwars, omdat ik al niet teveel inspanning kan leven. Wanneer ik dat dan toch doe, dan ben ik ook weer eerder uitgeteld en uitgeput. Om maar even een voorbeeld te noemen en iets wat de afgelopen dagen heeft plaats gevonden. Vrijdagavond was een dag waarop ik redelijk lang op kon blijven en waarop ik om tien uur half elf naar bed toe ben gegaan. Zaterdagmorgen oudejaarsdag om kwart voor acht werd ik wakker gemaakt door mams omdat ze m'n hulp nodig had. Nou natuurlijk vind ik dat helemaal niet erg, maar toen ik uit bed stapte merkte ik dat ik dus nog niet uitgeslapen was en me dus ook nog behoorlijk moe voelde. In ieder geval ben ik met mams naar de krant gegaan en vervolgens mee om boodschappen gegaan. Toen we dus daarmee klaar waren was het al begin van de middag was dat het punt waarop ik weer even kon uitrusten. Zo rond twee 's middags ben ik naar bed toe gegaan omdat ik het niet meer vol kon houden. Rond vijf uur kwam ik weer uit bed om te kijken of dat er klachten van de krant waren, maar gelukkig wilde Peter die wel even nabezorgen. Ik ben van ellende maar weer in bed gaan liggen en verder gaan slapen tot half acht 's avonds. Ik heb toen een beetje gegeten en ik ben lekker op de bank gaan zitten om de rest van de avond lekker gezellig met Peter en mams TV te kijken. En jawel hoor!!!!! M'n lichaam weigerde maar weer eens om mee te werken en tegen half elf had ik het dus weer helemaal gehad. Dus ik weer m'n bed ingedoken en maar weer eens gaan slapen. Tegen twaalf uur werd ik weer wakker en kon ik toch nog van de jaarwisseling genieten van een hoop vuurwerkspektakel die bij ons in de buurt afgestoken werd. Ik heb mams en Peter allebei een gelukkig nieuwjaar kunnen wensen ik heb toen nog heel even kunnen zitten op de bank. Rond kwart voor een ben ik maar weer naar bed gegaan en heb ik geslapen tot zondag 1 januari half een 's middags. Vanaf dat moment was ik pas weer een beetje fit en voelde ik me ook weer een stuk lekkerder.

De rest van het nieuwjaarsdag heb ik lekker rustig door gebracht en heb ik genoten van die dag, maar dan toch baal ik er dan weer een beetje van dat m'n oudejaarsdag half slapend voorbij is gegaan. Om het dus maar eens zo te zeggen was dit niet het oud en nieuw zoals ik die graag door zou willen brengen en is dit ook een oud en nieuw geweest die niet te vergelijken is met andere jaren.

Wat dat betreft is het echt jammer dat kankerbestrijding zoveel van het menselijk lichaam vraagt en zoveel energie opslokt. Nou ja uiteindelijk doe je het ook om weer beter te worden en laat je het maar gewoon over je heen komen. Toch kan ik ondanks dat ik nog met bestraling bezig ben, zeggen dat ik kankervrij het nieuwe jaar in ben gegaan en dat ik weer vrij ben van slechte cellen. Dus als ik helemaal klaar ben met de bestralingen, dan kan ik echt weer gaan werken aan m'n herstel. In dit geval kan ik dus wel een beetje zeggen eind goed al goed!!!!

Neem eens een kijkje op mijn Facebook pagina: Leven met een beperking en Like de pagina. https://www.facebook.com/levendmetbeperking

Geen opmerkingen:

Een reactie posten