Waarom een blog over mijn ziekte verloop?

Welkom op mijn blog.
In augustus 2011 kreeg ik te horen dat ik Lymfklierkanker had. Ik had toen besloten om een blog bij te gaan houden, zodat ik niet iedere keer aan iedereen het zelfde verhaal hoefde te vertellen. Gelukkig ben ik alweer vanaf februari 2012 helemaal schoon. Omdat er steeds meer mensen met kanker geconfronteerd worden, heb ik besloten om mijn blog te laten staan. Op deze manier kan mijn verhaal en ervaringen delen in de hoop dat mensen hier wat aan hebben.

Heeft persoonlijke vragen aan mij, dan ben u vrij om mij te benaderen via davisajw@gmail.com.

zaterdag 22 oktober 2011

Uitslag Endoscopie, eerste chemo

Zo gisteren ben ik bij de internist geweest voor de uitslag van de endoscopie.
Gelukkig was er niks te zien en wat het dus allemaal goed, waarschijnlijk is het het littekenweefsel die een beetje opgelicht was.
Het schijnt dat littekenweefsel iets meer activiteit vertoont dan niet littekenweefsel en dus is het goed nieuws en daarmee heeft de non-hodgkin zich alleen maar geconsenteerd in m'n hals, linker kaakhoek.
Waar het dus een beetje op neer komt, is dat ik er toch lekker vroeg bij geweest.
Toen ging de internist mij vertellen dat ik 3 chemokuren zou krijgen en daarachter aan bestraling.
Wow is dat even mazzel, ik hoef maar 3 chemokuren en daar ben ik echt blij mee.
Toen vroeg de internist hoe ik erover dacht ze vroeg 'wat denk je ervan kom maar op met die chemo?'
Nou inderdaad ik antwoordde daarop met ja, want ik had zo iets het duurt nu toch al 4 weken en van mij mag het wel beginnen.
De internist zei dat ze dat mooi vond en dat ik die zelfde dag mijn eerste chemokuur zou gaan krijgen en die heb ik inmiddels achter m'n kiezen.
Voor de chemokuur hebben ze gekozen voor R-CHOP-21 kuur en volgens mij is die best wel heavy.

Ze vertelde me van de oncologie verpleegkundige dat het een lange dag zou gaan worden, omdat ze de imuumteraphie in stappen toe zouden dienen zodat ze allergische reacties snel op konden vangen.
Als ik die eenmaal binnen had, dan zou de echte chemo zooi naar binnen gepompt worden.
Rond 11 uur was ik op de dagbehandeling en rond half 12 kreeg ik de infuus aangebracht, waarna ze me een anti-allergie middel in gingen brengen.
Rond kwart over 12 kwamen m'n medicijnen binnen van de apotheek, waarna ze gelijk begonnen met het imuumteraphie stapsgewijs naar binnen zouden laten lopen.
Toen dat eenmaal naar binnen begon te lopen kreeg ik ineens een enorme slaap pffff, ik heb me er gewoon maar aan toe gegeven en heb zo een beetje liggen dutten en volgens m'n moeder lag ik te snurken. Nou geweldig hoor dat ik heb liggen snurken, want zo heb ik iedereen wel ff laten weten dat ik sliep dus, maar was overigens wel lekker.
Hoe meer er van dat spul binnen kwam, hoe meer de slaap en vermoeidheid toe ging nemen.
Nou ja rond half 4 zat deze prut in m'n lichaam en kon ik nu beginnen aan het chemische mengsel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niets van gevoeld heb.
Rond half 6 was ik klaar en kon ik lekker naar huis en dat vond ik toch wel heel prettig.
Toen ik thuis ben gekomen, ben ik eerst even bij de buurvrouw langs gegaan om haar katten eten te geven en dat had ik eigenlijk gisteren ochtend willen doen.
Helaas was me dat niet meer gelukt en daarom heb ik het gisteren aan het eind van de middag maag gedaan en morgen ga ik wel weer kijken hoe het ervoor staat met de katten.

Eenmaal thuis was ik wel heel eg moe, ontzettend moe om eerlijk te zijn.
M'n damen begonnen lekker tekeer te gaan en ik begon langzaam maar zeker een beetje misselijk te worden en ik kreeg het opeens erg koud brrrrr.
Dus ik besloot maar lekker op m'n bed te gaan liggen en dat scheelde toch wel een klein beetje.
Na een uur ben ik weer uit gegaan, want het ging me niet lekker.
M'n buik ging ontzettend tekeer en de misselijkheid werd alleen maar erger en ik ben naar beneden gegaan en op de bank gaan zitten.
Een half uur later heb ik toch maar even een klein sprintje naar de wc gemaakt om daar m'n maag maar een even te ontdoen van inhoud en dat was even een lekkere opluchting, want ik was gelijk van m'n misselijkheid af hehe.......
Zo ik was dus niet meer misselijk en ik ben gelijk weer m'n bed weer ingerold en om 1 uur werd ik wakker in een drijfnat bed, ik had wel zoveel liggen zweten en dat is niet fijn meer.
ik ben er even uit gegaan en ik heb even wat dronken op m'n gemakje en ik ben daarna weer m'n bed ingedoken, maar ik had niet de puf om bed de af te halen.
M'n bed was niet echt nat meer alleen nog een beetje klammig.
Rond half 7 vanmorgen werd ik weer wakker in kletsnat bed, bah weer liggen zweten als een idioot.
Aangekleed en naar beneden gegaan en daar heb ik even lekker wat gedronken en ik ben even lekker met de hondjes naar buiten gegaan en dat vond ik wel even lekker een frisse neus.
Voor de rest heb ik gewoon maar een beetje op de bank gezeten tot een uur of half 9 en ben weer in m'n bed gaan liggen tot half 12 vandaag.
Ik moet wel zeggen dat ik vanmorgen wel even een pilletje tegen de menselijkheid in heb genomen, waarna ik na een half uur kon eten, hoewel het me eerst tegen stond, heb ik uiteindelijk 3 4 boterhammen op, snap je dat nou?
Toen ik rond half 12 uit m'n bed kwam, heb ik een kop koffie gedronken en ik heb geloop ik eens even denken een stuk 15 taaitaaipoppen weg zitten eten, 2 stroopwafelboterkoeken en een handje pinda's.
Wie heeft over slecht eten, nou voor vandaag in ieder geval niet zullen we maar zeggen, hoe het morgen zal zijn zien we morgen wel.

Rond half 1 vanmiddag ben ik maar weer eens even naar m'n bed gegaan en heb ik liggen dutten tot 2 uur en had ik het benauw en was ik best wel kort ademig.
Even aangekeken, maar toch besloten om de eerste hulp te bellen en die zeiden dat ik maar even langs moest komen en dus gelijk in de auto op weg naar de eerste hulp.
Daar hebben ze bloed afgenomen, een hartfilmpje gemaakt en een longfoto gemaakt.
Dit alles bleek goed te zijn, maar ik moest het wel goed in de gaten houden.
Niks wees uit dat er iets mis was, maar zoals altijd en dat zei de arts, garantie tot aan de deur en daar heeft hij wel gelijk in.
Want het is en het blijft een moment opnamen en de eerste hulparts zei dat het misschien toch een kleine longembolie kon zijn, maar dat het zo niet aantoonbaar was en vandaar dat ik het toch goed in de gaten moet houden van het weekend.
Om 4 uur was ik klaar daar en ben ik weer op weg gegaan naar huis en daar zit ik dan nu te schrijven.

Hoe ik me voel?
Ik voel me moe soms heel moe, slap, bibberig en soms een beetje zwabberig niet echt prettig.
Ik drink me ondersteboven, want m'n mond is wat aan de droge kant en dat vele drinken vind ik niet zo erg, maar je moet zo giga veel van plassen.
Voor de rest heb ik veel last van m'n buik, hij is opgezet, vol lucht, rommelig en het doet zeer en die opgezette buik en buikpijn doen de vermoeidheid ook geen goed.
In dit geval is het extra balen dat ik PDS heb, maar het is niet anders.
Nou al met al is het niet echt om over naar huis te schrijven, maar het had erger gekund en dat had ik eerder verwacht.
Tja keus heb ik niet, want het is me gewoon voor de voeten gegooid en nu moet ik gewoon keihard doorheen en dan maar met een symbolische zwaard en schild.
Het zwaard om lekker om me heen te maaien en het schild om me te beschermen.
Dus ook al valt het niet altijd even mee, maar in dit geval zeg ik gewoon 'KOM MAAR OP!!!!'
FF opletten zo zie ik er nu uit, maar hoe zie ik er straks uit.
In dat geval neem dan even een keu mee om te biljarten. ðŸ˜„😃


2 opmerkingen:

  1. Super om te horen dat ze niet langer hebben gewacht en gelijk actie hebben ondernomen.
    Hahaha die vreetbuien komen door de Prednison, Alan! Genoeg energie opbouwen is nooit weg! Zou niet te veel aan de taaitaai poppen zitten, kan ook tegen je werken (obstipatie). En die vermoeidheid....tja dat is ermee leren leven en je aanpassen, zolang je chemo hebt! Het is niet anders! Hoop voor je dat de chemo niet een te vele belasting is voor de PDS. Maar je bent positief ingesteld. Succes en sterkte!!
    Liefs,
    Jolanda (LVN forum)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Alan,
    Hebben ze je toch voor het weekend de R-Chop gegeven.. Dat doen ze volgens mij in het Erasmus niet. Wel goed dat ze snel hebben gereageerd. ik zou ook maar mooi je anti misselijkheid pilletjes nemen. Er zijn genoeg mensen die denken er onderuit te komen en daar later behoorlijk spijt van krijgen. Vraag me af of jij de kuren nu om de 2 of 3 weken gaat krijgen. Bij mantelcel is dat 3 weken.....

    BeantwoordenVerwijderen